PK-debatt 18/5: Så löser vi mediernas kris!
ev. bild
Radio, tidningar och tv konsumeras mer än någonsin under coronakrisen, men intäkterna fortsätter att minska.
Mediernas kris grundar sig i en svår fråga: Hur tar man betalt?
Under våren har flera nya mätningar visat hur annonsintäkterna fortsätter att försvinna bort från etablerade mediehus, en utveckling som går allt snabbare av flera skäl: De amerikanska nätjättarna tar stora delar av intäkterna, många branscher som varit historiskt starka annonsörer måste spara pengar under krisen, däribland spelbolagen vars omsättning fortsätter att minska i takt med ny lagstiftning.
Journalistförbundet varnar för "mediekris" och vill stärka mediestödet. Aftonbladet aviserar stora nedskärningar, landsortstidningarna kämpar i motvind.
Läsare, lyssnare och tittare har dessutom vant sig vid att få allt material gratis – men det finns innovativa förslag och exempel på lösningar.
Missa inte PK-debatt den 18/5: Så löser vi mediernas kris!
Publicistklubben har bjudit in en panel som erbjuder flera perspektiv på ett medielandskap i förändring, med både strukturella hinder och möjligheter, som diskuterar hur medierna reser sig ur den svåra situation som många befinner sig i.
På scenen:
Claes de Faire – Mitti
Camilla Björkman – Breakit
Björn Larsson, före detta marknadsdirektör, Coop
Lars Truedson, Institutet för mediestudier
Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg leder diskussionen som livesänds måndag 18 maj kl 18.30 på www.publicistklubben.se
Välkomna att följa debatten på nätet. Kommentera gärna och ställ frågor i chatten på Facebook.
Sändningen går också att se i efterhand.
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.