PK-debatt 18/1: Twittrande Trump och mediernas misstag
ev. bild
När våldsamma Trump-anhängare stormade Kapitolium i Washington förra veckan blev reaktionerna otaliga och häftiga världen över. I kölvattnet av händelsen har svenska public service-medier anklagats för att ha varit för tafatta i sin rapportering om en lögnaktig president. Hur har svenska medier generellt rapporterat om Trumps tid i Vita huset? Den avgående presidentens senaste agerande ledde till att hans konton stängdes ned av Facebook, YouTube, Instagram och Twitter. Samtidigt drog Apple, Google och Amazon ur pluggen till nätverken där hans mest fanatiska anhängare håller till. Vilket ansvar har techgiganterna, med makt att i praktiken tysta en president och hans väljare? I panelen: Debatten leds och modereras av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg och hålls denna månad i Journalistförbundets lokaler i Stockholm. Dessutom kommer den nye Medieombudsmannen Caspar Opitz till PK-scenen för att berätta om sitt nya jobb. Hela debatten livesänds via Publicistklubbens Facebooksida. Sändningen går även att följa via Publicistklubben.se måndagen den 18 januari, kl. 18.30. På grund av rådande pandemi och Folkhälsomyndighetens rekommendationer tar vi inte emot publik på plats till den här debatten, utan hänvisar till sändningen på Facebook och publicistklubben.se. Kommentera gärna och ställ frågor i chatten på Facebook eller till vårt Twitter-konto: @PK_Stockholm. Sändningen går också att se i efterhand. |
Populära nyheter och debatter
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.