LIVE: PK-debatt 15/3 –Virusets villospår: Vad missade medierna?
Hur klarade svenska medier bevakningen av viruset?
Det är nästan exakt ett år sedan coronapandemin lamslog världen.
Ständiga pushar i mobilen, hundratals direktsändningar, smittspridningslarm och granskningar. Pandemiåret har inte liknat något annat för medierna.
Är bevakningen av ämnet ett misslyckande eller har medierna gjort sitt bästa under exceptionella omständigheter?
Folkhälsomyndighetens direktsända presskonferenser har blivit vår tids lägereld. Men hur har intresset hos allmänheten egentligen varit för denna rapportering? En ny undersökning från Novus visar att endast 3 procent av svenskarna efterfrågar livesändningar och debatter.
Har medierna gjort rätt prioriteringar?
Och om mediernas roll säger Folkhälsomyndigheternas presschef: ”Vi har tillsammans förändrat samhället utan tvångsmedel”.
Blev medierna en megafon åt myndigheterna som vissa kritiker menar?
Dessutom: Hur har året varit för vetenskapsjournalisterna, vars bevakningsområde plötsligt tilldrog sig extrem uppmärksamhet?
Med oss har vi medicinreportern Amina Manzoor lämnade för en tid sedan Dagens Nyheter och har riktat kritik mot sin tidigare arbetsgivare.
Varför slutade hon?
I debattpanelen:
Thomas Mattsson, tf vd Tidningsutgivarna
Torbjörn Sjöström, vd på Novus
Ulrika Björkstén, chef för Vetenskapsradion och vetenskapskommentator, Sveriges Radio
Emanuel Karlsten, vinnare av Stora journalistpriset för sin corona-bevakning
Debatten leds av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg och hålls på Kulturhuset, restaurang Panorama.
Hela debatten livesänds via Publicistklubbens Facebooksida. Sändningen går även att följa via Publicistklubben.se måndagen den 15:e mars, kl. 18.30.
På grund av rådande pandemi och Folkhälsomyndighetens rekommendationer tar vi inte emot publik på plats till den här debatten, utan hänvisar till sändningen på Facebook och publicistklubben.se.
Kommentera gärna och ställ frågor i chatten på Facebook eller till vårt Twitter-konto: @PK_Stockholm.
Sändningen går också att se i efterhand.
Vänliga hälsningar,
Publicistklubben
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.