Det nya annonskriget

Av: PK Västra 4 maj 2015

Har mediehusen äntligen kommit på hur de ska rädda journalistiken – eller håller de på att gräva sin egen grav? 

År 2015 ser ut att bli genombrottsåret för nya annonstrender som olika typer av branded content, tex native advertising och programmatic buying, annonsvisningar som baseras på data om läsarna. Optimisterna tror att tidningarna därmed kan ta tillbaka annonsörerna från Google och Facebook. Pessimisterna varnar för att hela den journalistiska trovärdigheten står på spel.

Vi samlar en panel för att prata om vad som händer när annonsörer lockas med att de får sponsra artiklar eller köpa annonser utifrån insamlad data om läsekretsen.

Malin Ekman, frilansjournalist, specialiserad på mediefrågor
Cecilia Krönlein, chefredaktör, Göteborgsposten
Fredric Karén, chefredaktör, Svenska Dagbladet
Sigge Ennart, chef/grundare av Aftonbladets partnerstudio
Stefan Melesko, docent medieekonomi, Högskolan i Jönköping

Moderator: Helena Giertta, chefredaktör, Journalisten

Ett annat sätt att finansiera journalistiken är med sk crowdfunding, något som under senare år lanserats som en tänkbar modell, vid sidan av Public Service och reklamfinansierade medier. Är detta ett realistiskt alternativ? Och kan crowdfunding ändra journalistikens innehåll?

Frilansjournalisten Sofia Hultqvist ställer frågorna till Brit Stakston från Blank Spot Project, som slog rekord i crowdfunding i Sverige när de tidigare i år drog in en miljon kronor till sitt projekt.


Denna kväll kommer vi även att dela ut Johannapengen, som går till en journalist med västsvensk anknytning som har gjort den bästa publicistiska gärningen det senaste året.


Dag:
 Måndagen den 11 maj, 2015
Tid: 18.00
Plats: Pustervik, Järntorgsgatan 12, Göteborg
Insläpp från klockan 17.00 för dem som vill ta en soppa för 65 kronor inklusive bröd och ost eller något annat från Pusterviks meny. Ingen föranmälan krävs. Bara att komma – och tag gärna med en god vän. Kan du inte komma själv så kan du i alla fall tipsa dina kompisar.

Varmt välkomna!

Styrelsen

Bli medlem i Publicistklubben

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.