PK Debatt 29/1: Om kriget kommer - hur gör medierna?
Publicistklubben invigde jubileumsåret 2024 med att bjuda in till en ny lokal, Social Kitchen på Kungsbron 13. Temat var krig och medier. Efter varningarna från politiker och militärer på försvarskonferensen Folk och Försvar om att kriget kan komma var debattens fokus mediernas beredskap.
Är den svenska journalistkåren fredsskadad och blåögd inför sitt uppdrag om landet angrips? Vet redaktionerna om sin roll och är opartiskheten verkligen vårt uppdrag i krigstider? Och funderar fler mediebolag än SVT och SR på att krigsplacera sin personal?
I panelen:
Gabriel Byström, stf VD Sveriges Radio
Karin Schmidt, redaktionschef Aftonbladet
Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och strategilärare vid Försvarshögskolan
Patrik Oksanen, kolumnist och resident senior fellow på tankesmedjan Frivärld
PK-debatt leds av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg
Kvällen skulle ha inletts med ett samtal med Olga Rudenko, chefredaktör på The Kyiv Independent, en av Ukrainakrigets viktigaste nyhetskällor. Tyvärr gjorde tekniska problem hos Social Kitchen att det inte gick att genomföra. Samma problem gör att debatten inte kommer komma ut som podd den här månaden.
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.