Går det åt helvete? Debatt om krisen i journalistbranschen
100 tjänster ska bort här. En kvarts miljard ska sparas där. Prenumerationer reas ut samtidigt som annonsintäkterna försvinner. Dessutom kommer AI snart att ta över de få jobb som är kvar och förvandla journalister till algoritmer. Och då har vi inte ens nämnt inflationen. Kort sagt: det går åt helvete med hela branschen - och med journalistiken.
Eller?
Måndag 25 september bjöd Publicistklubben in till debatt för att rota i frågan hur illa det egentligen är? Vad innebär krisen, och är det ens en kris? Vad blir konsekvensen när alla drar ner?
Medverkande
Olle Lidbom, medieanalytiker
Sofia Wadensjö Karén, programdirektör Sveriges Radio
Fredrick Malmberg, nyhetschef TV4 Nyheterna
Christofer Ahlqvist, chefredaktör Göteborgs-Posten
Ulrika Hyllert, ordförande journalistförbundet
Kvällen inleddes med ett samtal med Sara Recabarren, redaktör på TV4:s Kalla fakta, om hur den grävande journalistiken mår i kristider. Sara Recabarren var en av över 2 000 deltagare på den globala konferensen i Göteborg (GIJC23). Hon gav sin syn på saken och förklarade varför hon lämnar TV4 efter 23 år.
PK-debatt leds av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg.
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.