PK Debatt 25/3: TikTok - döden för traditionella medier?
Sociala medier är den främsta nyhetskällan för ungdomar i dag – och för de födda på 00-talet är TikTok en allt vanligare källa. När publicisterna inte är journalister behöver de inte ta hänsyn till de medieetiska reglerna. Är det verkligen ett problem eller gör TikTok journalistiken mer demokratisk? Eller är det tvärtom ett säkerhetshot, där risken för desinformation hotar det demokratiska samhället? Kommer TikTok ta över journalistiken när publiken kräver en kick var femtonde sekund? Och bäddar traditionella medier för sin egen undergång genom att vara för långsamma för att hänga med i utvecklingen?
25 mars bjöd Publicistklubben in till debatt och frågade: Vad är utmaningarna, riskerna och möjligheterna med den nya TikTok-journalistiken?
I panelen:
Lina Dawood, tv- och sociala medier-journalist, Aftonbladet
David Lindahl, forskare, FOI
Olle Lidbom, medieanalytiker
Amilia Stapelfeldt, influencer och opinionsbildare
Vi inledde kvällen med ett samtal med Peder Gunnarson, expert på medier och telekom på Ungdomsbarometern, om ungas medievanor – och ovanor.
PK-debatt leds av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg.
Plats: Social Kitchen på Kungsbron 13 (Schibsted-huset)
Tid: Måndag 25 mars 18.00 (dörrarna öppnas 17:00)
Mat: Ja, det kommer finnas pizza att köpa.
Inträde till debatten ingår för den som är medlem i Publicistklubben. För icke-medlemmar är kostnaden 100 kronor. Medlemskontroll sker i dörren
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.