Medieutredningen. Och sen då? Se #pkdebatt här!
Del 1:
https://www.youtube.com/watch?v=9-k0jZFLvCE&feature=youtu.be
Del 2:
https://www.youtube.com/watch?v=SrQe4vJCxH0&feature=youtu.be
Presstödet blir mediestöd. Ett nytt statsfinansierat mediebolag ska skapas för att rapportera från underbevakade områden. Men de ekonomiska förutsättningarna ändras inte för mediebranschen i en tid då bolag som Facebook och Google kapar åt sig en allt större del av annonskakan.
- Vad borde Medieutredningen ha föreslagit?
- Vem rår på de digitala jättarna?
- Vem borde få det nya presstödet?
- Hur kan nya digitala aktörer uppmuntras?
- Vad ska det nya mediebolaget göra?
- Varifrån ska pengarna till det tas? Från SVT och SR?
Publicistklubben diskuterar förslagen från Medieutredningen. Och vad den borde ha innehållit.
Vi kommer även passa på att byta några ord om mediernas roll i USA-valet. Vad var det som hände? Vilka slutsatser finns att dra?
När? Kl 18.30 måndagen den 14 november.
Var? Café Panorama, på plan 5, Kulturhuset, Sergels torg.
Medverkar gör bl.a:
Jack Werner, frilansjournalist
Gunilla Kindstrand, kulturjournalist
Malin Ekman, mediereporter SvD
Unn Edberg, vice vd tidningen Chef, ordförande Sveriges tidskrifter
Nils Funcke, frilans
Berit Högman (s), vice gruppledare för S i riksdagen
Fler deltagare kan tillkomma och på olika sätt tas in i diskussionen.
Ämnet engagerar många i branschen. Och detta “möte” i Publicistklubben kommer därför att öppna för en större inslag diskussion med olika branschföreträdare i publiken än vid våra traditionella debatter.
Meny: Ugnsbakad lax file med örtsås och kokt potatis. Vegetarisk lasagne
Mat och vin/öl 150 kr. Enbart mat 100 kr.
Debatten går även att se här på vår webbsida publicistklubben.se, direkt och i efterhand.
Kommentera på: #pkdebatt
Välkomna!
Björn Häger, ordförande Clas Barkman, programsekreterare
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.